etusivu toimitus yhteys

8. toukokuuta 2012

Roberton vaihtarivuosi Lyskalla!

Meidän ihana meksikoilainen vieraamme Roberto kirjoitti lyytiin vaihto kokemuksestaan ja vieläpä suomeksi! Kiitos paljon, Roberto!

-----

Kun tulin Suomeen yhdeksän kuukautta sitten, alkoi elämäni paras kokemus ja uuden kulttuurin ja elämäntavan oppiminen.Aluksi sopeutuminen oli hyvin vaikeaa, koska kaikki oli uutta minulle, enkä ollut koskaan tehnyt mitään tällaista, kuten sanoa hyvästit kaikille ihmisille joita rakastaa on hyvin vaikeaa, eikä kovin moni halua sitä tehdä. Aluksi ihmiset olivat hiljaisia eivätkä puhuneet, mutta lopulta he tulivat luokseni juttelemaan. Tämä kokemus on parhaimpia asioita mitä minulle on tapahtunut, ja olen saanut paljon uusia, mahtavia ystäviä.

Ennen kuin tulin Suomeen olin aivan eri ihminen, elämäni oli paljon helpompaa, mutta täällä olen oppinut arvostamaan kaikkea mitä minulla oli kotona. Tänne tultuani ymmärsin mitä kaikkea minulla oli Meksikossa, kuten vanhat ystäväni ja kaikkea muuta.

Sää oli jotain outoa ja hankalaa minulle, en ollut koskaan nähnyt lunta eikä lämpötilakaan koskaan ollut alle nollan. Tämä oli elämäni pisin talvi, mutta samalla myös kaikkein kaunein.
Kun tapaan jonkun ensimmäinen asia mitä minulta kysytään on: ”Miksi päätit tulla Suomeen” Ihmiset, jotka asuvat täällä eivät ymmärrä, mitä kaikkea heillä on. Sanon että heidän pitäisi iloita siitä mitä heillä on, koska Suomi on maa, jossa on paljon hienoja asioita, jotka eivät lopu koskaan . Olen sanonut, että täällä on paljon kauniita järviä ja metsiä, sekä maailman kehittyneintä kulttuuria, koulutusta ja sivistystä, aivan kaikki on täydellistä.


Kolmen kuukauden kuluttua palaan takaisin Meksikoon, ja totuus on, etten haluaisi vuoteni Suomessa olevan kohta ohi, mutta totuus on, että olen onnellinen, koska joka päivä saan ja haluan tehdä hienoja asioita ja elän jokaisen hetken täysillä.


Haluan vain kiittää siitä, että olette hyväksyneet minut tänne ja ottaneet minut osaksi elämäänne, koska ei ole helppoa tulla toimeen ihmisen kanssa, joka on kotoisin toisesta, aivan erilaisesta maasta. Kiitos myös siitä, että olette olleet kärsivällisiä, kun olette joutuneet selittämään minulle samat asiat kahteen kertaan vieraalla kielellä. Kiitos paljon, tulen muistamaan nämä kokemukset ikuisesti. Toivon että tapaamme vielä senkin jälkeen, kun olen palannut Meksikoon.


Roberto Cordero






1 kommentti:

Kirjoita toki jotakin. Vastaamme ilolla!